افزایش سرانه فضاهای آموزشی با بهره مندی از ظرفیت های برون سازمانی و خیّرین مدرسه ساز

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست با جمعی از معاونان و مدیران حوزه ستادی و استان تهران، تاکید کرد:

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در افزایش سرانه آموزشی، نباید تنها به سازمان نوسازی اکتفا کرد؛ بلکه همه  نهادها و سازمان ها بویژه مجامع خیرین نیز باید در این زمینه تلاش کنند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی پیش از ظهر امروز در نشستی که با جمعی از معاونان و مدیران حوزه ستادی و مدیران کل آموزش و پرورش شهر و شهرستان های استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: جهت گیری های نوسازی باید با اولویت مناطق محروم، استان تهران و سیستان و بلوچستان صورت پذیرد.وی افزود: ضروری است جشنواره خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار برگزار و شرایط فضاهای آموزشی دو استان مذکور برای خیّرین تشریح شود تا با تشویق آن ها روند بازسازی و نوسازی فضاهای آموزشی در این دو استان با سرعت پیگیری شود.کاظمی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه فنی در سطح وزارتخانه اظهار کرد: مکلّف هستیم با نگاه علمی و دقیق به گونه ای ریل گذاری کنیم که مشکل نیروی انسانی را تا چند سال آینده حل و فصل نماییم.وی ادامه داد: در افزایش سرانه آموزشی، نباید تنها به سازمان نوسازی اکتفا کرد بلکه همه  نهادها و سازمان ها بویژه مجامع خیرین باید در این زمینه تلاش کنند.سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به متغیر های موجود، هنوز هم  درک عمیقی از شرایط  فضای آموزشی استان تهران وجود ندارد؛ لذا باید آمار دقیقی از فضاهای آموزشی  تهیه  و ارائه شود.وی افزود:  در راستای «ساماندهی فضاهای آموزشی» ضروری است در بحث مدارس تخریبی، سهمیه ای بیشتر به مناطق محروم، استان تهران و سیستان و بلوچستان تخصیص یابد.در ادامه جلسه، رضوان حکیم زاده، اظهار کرد: یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر کیفیت یادگیری، میزان تراکم دانش آموزان در یک محیط آموزشی است.معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد:  بزرگی و یا کوچکی فضای کلاس های درس تأثیر مستقیمی بر فرآیند یادگیری دارد.در ادامه سعید عسکری، سرپرست معاونت  برنامه ریزی و توسعه منابع  از تمهید مقدماتی برای حل مشکل نیروی انسانی در استان تهران، در سال آینده خبر داد.شربت دار سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی، نیز از کمبود فضاهای پرورشی نسبت به تراکم دانش آموزی در سطح شهر تهران خبر داد.فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، نیز در این نشست گفت: برای  رساندن تراکم دانش آموزی شهر و شهرستان های تهران برای رسیدن  به میانگین کشوری که 24 دانش آموز در یک کلاس است، نیازمند ساخت بیش از 660 مدرسه جدید هستیموی افزود:  ضروری است میزان محرومیت شهر و شهرستان های تهران برای خیرین تشریح و برای افزایش اعتبارات تهران بیش از پیش تلاش شود.سید مجتبی هاشمی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در این نشست  اظهار کرد: از سال 91 تا کنون 318 هزار نفر به آمار  دانش آموزی ما افزوده شده است.وی افزود: سیل مهاجرت معکوس از تهران به شهرستان های استان تهران و بهره برداری از مسکن مهر، ما را با کمبود مدرسه مواجه کرده است.وی خاطرنشان کرد: در سطح استان تهران، بیش  از 700 مدرسه همچنان دو نوبته هستند.

سند تحول بنیادین